søndag 5. mai 2013

Gjesteinnlegg: Prøve seg frem med babystyrt mattilvenning

Det er veldig kjekt å få med seg flere erfaringer og synspunkt så her kommer et gjesteinnlegg av Katrine Kirkhus og hennes nydelige Mathilda på 9 mnd. Tusen takk for flott innlegg og fine ord Katrine :)

Etter å ha vært på besøk hos Silje og Lerke i dag gikk vi rett på butikken for å handle inn til vår første "spis alt selv" middag. Jeg har over lengre tid vært inspirert av Silje og måten hun håndterer matsituasjonen på, men jeg er tenkeren og ender opp med den lettvindte ferdigmaten, mens Silje er gjennomføreren! Min første virkelige erfaring med at Mathilda skulle få spise selv var i barnehagen sist uke. Der fikk hun GLASStallerken med en hel skive delt i store biter! Joda, hun har fått kavring, rundstykke og skivebiter, men mor har alltid sittet som en hauk for å dele opp og passe på at bitene ikke blir for store for å så grave dem ut hvis JEG føler de var for store.Vi er vel alle klar over at vi er litt i overkant forsiktige med våre små, men vi blir jo stadig noen erfaringer rikere hvis vi hører på andre sine innspill?
Min Mathilda var hvertfall kjempestolt over å få styre alt selv og for første gang siden vi begynte med brød spiste hun opp hele skiven uten å nøle! Fra det øyeblikket bestemte jeg meg for å si opp som matforer og la lille nurk få utforske selv. Den lille ( les store) pysen i meg har satt noen begrensninger for hva jeg har utforsket, men etter en formiddag med Silje og Lerke med et godt måltid og en mengde gode tips dro jeg rett hjem for å kokkelere. Dagens rett ble denne:

Minis kylling og pasta med tomatsaus og brokkoli

En kyllingfilet
Litt basilikum
Opphakkede tomater
Økologiske store pastaskruer
Brokkoli
Pastaen kokte jeg sammen med de opphakkede tomatene og basilikum. Jeg kokte de så lenge at jeg kjente at de var skikkelig gjennomkokte og myke. Kylligfileen skjæres opp i strimler / terninger og kokes sammen med brokkolien i ca 15 min. Legg så dette med en delikat utforming på en tallerk. (Jeg liker å bruke plast da jeg er glad i mine glasstallerkner!) og server den lille. La de utforske, gni mellom hendene og kaste på gulvet så skal du se at måltidet går ned på høykant! Bon appetitt!
Jeg er hvertfall blitt en erfaring rikere og håper jeg klarer å opprettholde dette, for dette var gøy for oss begge!
Katrine & Mathilda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...