fredag 21. juni 2013

Taco til de små med hjemmelagd taco-krydder

Fredag er min favorittdag, selv når jeg har mammapermisjon elsker jeg fredag. 
Helg betyr at vi har masse tid sammen, akkurat slik vi liker det:) Taco ser ut til å være en fredagsfavoritt over hele landet, inkludert hos oss. Med masse salat, karbonadedeig/ kjøttdeig uten salt så er dette kjempe fin barnemat om man bare kan hoppe over ferdigmiksen Tacokrydderblanding. Ferdigkrydderet inneholder mye salt, sukker - enkelte nesten 40% salt og sukker!!!! -Og mange tilsetningstoffer vi fint kan spare oss for. Vi blander alltid til vårt eget tacokrydder og syns det er helt topp på smak. 

Her kommer vår oppskrift (opprinnelig inspirert av Trines matblogg, men tilpasset vår smak). Trines matblogg har fantastisk mange fine oppskrifter og har vært en av mine favorittmatblogger i flere år. Når jeg er innom her blir jeg alltid sulten, så du er herved advart :)
Du vil finne alle krydderne i krydderavdelingen i butikken, men ofte finner man både bedre og billigere krydder i internasjonle butikker. Se opp for "krydderblandinger" da disse ofte inneholder mye salt.

Hjemmelagd Taco-krydder:
3 ts chilipulver
1 ss pepper
1 ss tørkede chiliflak
5 ts cumin (det samme som spisskummin)
2 ts hvitløkspulver (ikke hvitløkssalt)
2 ts oregano
1 ts koriander (kan droppes om man ikke er glad i smaken av koriander, denne smaken oppleves som noe spesiell av mange).

Bland alt sammen i en boks med lokk så har du den stående til hver gang dere skal ha tacokveld. Tilsett 1- 2 ss krydder pr kjøttdeig. Smak deg frem om du vil ha det sterkere/ mildere. Så er det bare å finne frem resten av favorittene, alle har sin egen vri på tilbehør :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...