søndag 10. november 2013

Enkle rundstykker ca 9 stk

Da er det søndag igjen og vi er klar for ny uke. Hva med å starte mandagsmorgen med nybakte rundstykker? Finnes det en bedre start på uka? 
For meg har det nok vært sånn at etter at jeg oppdaget kaldheving så er det ingen vei tilbake hva brøddeig eller rundstykkedeig angår... :) Jeg er med andre ord helfrelst, og tenker i mitt stille sinn: om bare folk hadde visst hvor enkelt det var så hadde alle kost seg meg hjemmebakt oftere! så med stor fare for å gjenta meg selv...

Kaldhevede enkle rundstykker:

250 g hvetemel eller annet fin mel
250 g grovt mel
1 ts tørrgjær
4-5 dl kaldt vann
Frø om man ønsker det (solsikke, lin, sesam eller gresskarkjerner er kjempe godt).

Trinn 1:Bland alt sammen til en tykk grøt, sett lokk eller plastfolie over og la stå til neste dag.
Trinn 2:Sett ovnen på 270*. Dekk stekebrettene med bakepapir og lag rundstykker ved hjelp av to skjeer, du trenger ikke ta i deigen, bare legg dem utover som ”klatter”.
-Kan pensles med egg og strø på litt frø eller havregryn, men ikke nødvendig.
Skru ovnen ned til 250* og stek i 10 – 14 min. 
Pass på, ovner steker ulikt. Det er veldig viktig for resultatet at ovnen er varm nok når du setter dem inn!

Hva er din favorittoppskrift på brød og rundstykker?

3 kommentarer:

  1. Genialt :) har prøvd samme type oppskrift på brød men det krever mye lengre steketid. Kjekkere med 14 min. når man er sulten! Gleder meg til mini kan begynne å smake brød. Takk for inspirerende blogg! Cecilie

    SvarSlett
  2. Hei:) jeg kom over bloggen din i går, på leting etter tips til mat til min datter på et åt! For en flott blogg:) den vil jeg bruke mye. Prøvde meg på disse rundstykkene, står i ovnen nå. Men er redd jeg kan ha bommet da jeg tenkte at kaldheving=kjøleskap! Kaldhever du i romtempratur?

    SvarSlett
  3. Hei Solveig, Tusen takk for koselig tilbakemelding! Jeg kaldhever i romtemperatur da jeg selv ble tipset om det, men jeg tror mange/de fleste kaldhever i kjøleskap. Er usikker på hvor mye det har å si på resultatet, det pleier å gå fint i kjøleskap også. Hvordan gikk det med dine rundstykker? Lykke til videre med matlagingen, Hilsen Silje

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...